Tips en tools bij werkstress en/of conflict

Omgaan met kritiek

7 bewezen tips tegen werkstress

Werkgevers opgelet!!

7 bewezen tips tegen werkstress: Stressveroorzakers, de drie voornaamste:

1. slecht werk-privé balans (86%)

2. gebrek aan adequaat personeel (70%)

3. technologieën( mobiel, e-mail, etc. ) die de werknemer belasten (63%)

Er zijn al aardig wat beproefde, eenvoudige tactieken die door de werkgevers ingezet kunnen worden om de stress te verlichten. Beproefd door de concurrent , of voorzien van een stempel van goedkeuring door een wetenschappelijk onderzoek.

1. gebruik de aan -en uitknop                                                                                                              

Zet die apparaten van je werk gewoon uit om te ontstressen…

De dwangmatige behoefte om voordurend email en telefoon te checken, levert een flinke hoop (overbodige) stress op. Psycholoog Richard Balding, ziet een toename van stress door al dat sociale netwerken. Organisaties zullen er niet beter van worden als de werknemers gestrest zijn, los van de bron van stress,  het is dan ook in hun belang hun werknemers aan te sporen de telefoon na het werk uit te zetten, het aantal te sturen e-mails na werktijd terug te dringen en de neiging van mensen voortdurend te checken af te remmen.

2. vermijdt de lunch aan het bureau                                                                                                  

Lunch in het zonlicht…

Mensen worden depressief van eten achter hun bureau, zo bevestigen onderzoekers aan de Universiteit van Sussex. Werknemers ontspannen een stuk beter als ze hun lunch op een andere plek nuttigen. Het meest bevorderlijk is lunchen in het zonlicht, daar gaan de stressniveaus omlaag en het gelukgevoel omhoog.

3. kies locatie, locatie, locatie                                                                                                        

Onderzoek geeft weer dat een geweldige baan en een fijne plek om te wonen niet opweegt tegen een lange reistijd…

Diverse studies hebben bewezen dat lange reistijd naar werk verveling en stress veroorzaken. Forensen kosten niet alleen tijd, maar brengt ook andere onnodige kosten met zich mee, leidt tot stress –  met name rijden in het verkeer – en komt tussen de relatie werk en gezin. De voordelen van het wonen op een fijne plek of een geweldige baan hebben wegen hier niet tegen op.

4. ga in de onvermijdelijke lotushouding                                                                                          

Een paar matten in een ruimte leggen doet wonderen voor het ontstressen van werknemers.

Kan het bedrijfsleven zonder yoga? Even een klasje yoga of tai- chi doet wonderen voor het ontstressen van werknemers en paar matten in een ruimte leggen is een stuk goedkoper dan een hele fitnessruimte van apparaten  voorzien.  De lijst van werkgevers die voorgingen in deze relatief eenvoudige ontspanningstactiek is lang, met namen als Nike, Apple, het Ministerie van Financiën en Google.

 5. neem ontstressende versnaperingen                                                                                          

Kauwgum kauwen en het eten van donkere chocolade ontnemen stress.

Thee drinken helpt, zwarte thee zorgt voor ontspanning, deze thee soorten hebben effect op het niveau van stresshormonen in ons lichaam en kunnen ons sneller laten herstellen van een flinke dosis stress. Zorg dat er in de snoepautomaat altijd een donkere reep chocolade aanwezig is. Dagelijks 40 gram donkere chocolade helpt ons beter om te gaan met stress en zorgt dat we bèta-endorfinen, een soort ‘geluksstoffen’, aanmaken. Vooral mannen op oudere leeftijd voelen zich optimistischer dankzij dagelijks een stukje (donkere) chocola. Ook het kauwen van kauwgom is een bekende remedie tegen stress en verhoogt de concentratie. Kauwgomkauwers hebben namelijk minder cortisol (stresshormoon) in hun speeksel. Andrew Scholey, professor Behavioral and Brain Sciences aan de Swinburne Universiteit in Melbourne, toonde in zijn onderzoek aan dat kauwgomkauwers 16% minder last hebben van milde stress dan de niet kauwers en 12% minder last van matige stress. Ook hun gevoelens van angst en onrust liggen lager en ze zijn meer alert tijdens stressmomenten

6. DRAAI ONTSPANNINGSMUZIEK                                                                                          

Weightless meest ontspannen lied ooit.

Treed niet te streng op tegen koptelefoons op de oren. Muziek heeft een bewezen ontspannend effect. Welke muziek precies, dat hangt uiteraard af van de eigen smaak. Dat dit wel enigszins te sturen is, bewees de Britse band Marconi Union en een groep wetenschappers, waaronder de Britse stress-specialist David Lewis, die enkele jaren geleden het meest ontspannende lied ooit produceerde; ‘Weightless’. De wetenschappers testten Weightless bij veertig vrouwen en zij vonden de muziek ontspannender dan bijvoorbeeld Enya, Mozart of Coldplay. Het ritme heeft effect op de hartslag, de bastonen ontspannen en het ‘whoosing’ geluid zorgen voor een trance-achtige kalme staat. Afgeraden wordt om naar ‘Weightless’ te luisteren terwijl je in de auto rijdt.

7. MIJD HET STRESS-VIRUS                                                                                                                  

Stress-emoties verspreid zich als een virus.  

Tot slot een tip voor iedereen binnen de werkomgeving: vermijd vooral andere gestreste mensen. Stress-emoties kunnen zich als een virus verspreiden, omdat mensen elkaars fysiologische staat spiegelen. Kortom, je kunt stress van een ander krijgen. Andersom geldt ook dat iemand die zijn eigen stress geheel de baas is, dit als een virus op zijn omgeving kan overbrengen.

 

Hoe breng je conflict tot een goed einde

10 tips

Eerst wat weetjes:
conflicten gaan samen met stress. Logisch want conflicten zijn emotionele gebeurtenissen. Ze gaan gepaard met (onderdrukte) woede, angst, afkeer, teleurstelling, schaamte, schuld of spijt. Tegelijk met de emotionele reactie, geeft het lichaam ook een heftige stress-/adrenalinereactie. Dat is omdat conflicten allerhande (cognitieve en fysieke) middelen vereisen om goed met de situatie te kunnen omgaan. Conflicten kunnen daardoor leiden tot lichamelijke en psychische klachten.

Gebruik de volgende tips voor conflicthantering:amazing-art-bampw-black-and-white-Favim.com-851007
1.Geef helder je eigen standpunt weer (niet maren maar vriendelijk je standpunt melden).
2.Formuleer vanuit het belangenperspectief en niet vanuit waarden en normen.
3.Luister naar de ander, probeer het verschil te begrijpen en te accepteren.
4. Vraag goed door en leg de belangen naast elkaar (stel open vragen ga niet in op mening, normen of waarden maar vraag door; hoe, waarom, waardoor, welke etc.).
5.Maak er geen persoonlijke kwestie van (communicatie, interactie en interpretatie)
6.Neem afstand van eigen emotie en gun de ander zijn emotie (tel tot 10).
7.Bedenk samen creatieve oplossingen (ga onderhandelen, niet oordelen maar brainstormen).
8. Geef iets toe voor het wederzijds belang.
9. Maak goede, heldere afspraken (concreet geformuleerd en leg het schriftelijk vast).
10. Vier het succes en blijf in gesprek (als je een oplossing vindt, is dit reden tot vreugde. Deel dat met elkaar, ook als je wellicht nog gemengde gevoelens hebt, het versterkt je band.