Roos van Leary

Ben jij benieuwd naar jouw dominante eigenschappen? Of zoek je een betere verhouding in de communicatie naar anderen? Hoe dan ook, jouw gedrag is in al deze gevallen te voorspellen. Gebruik de Roos van Leary om dit nu is in de puntjes uit te pluizen en ga de confrontatie met jezelf aan! Want hoe je het ook wendt of keert, je gedrag is niet alleen voorspelbaar maar ook nog eens veranderbaar.

Roos van Leary Hand-out

Kom je er zelf niet uit? Maak dan een afspraak

Superbrein

En, ben je nieuwsgierig in welke rijtje jij thuis hoort? Oftewel functioneer jij vanuit je superbreinbaseline brein of je superbrein? (vervolg op de nieuwsbrief van april 2017)

Lees onderstaande stellingen en houdt bij hoeveel stellingen van jou op toepassing zijn.

  1. Ik verlang niet van mezelf dat ik me vandaag anders gedraag dan gisteren.
  2.  Ik ben een gewoontedier.
  3. Ik stimuleer mijn hersenen niet zo vaak met nieuwe dingen.
  4.  Ik vind het fijn om te weten waar ik aan toe ben.
  5.  Thuis, op mijn werk en in relaties is er niet zoveel te beleven als ik eerlijk ben.
  6.  Ik leer niet zoveel meer bij als toen ik jong was.
  7.  Ik verzet me tegen verandering en voel me er soms ook door bedreigd.
  8. Ik breng relatief veel tijd door met passieve dingen zoals televisie kijken.
  9.  Het is al een tijd geleden dat ik ergens door geïnspireerd raakte.
  10.  Mijn stressniveau ligt te hoog, maar ik kan ermee omgaan.
  11.  Mijn gedachten kunnen obsessief, beangstigend of angstig zijn.

Rij 2

  1. Iedere dag zie ik in mijn beleving een nieuwe wereld.
  2.  Ik doe mijn best om niet in slechte gewoonten te vervallen.
  3. Als er toch een ontstaat, kan ik die vrij makkelijk doorbreken.
  4. Ik vind improviseren prettig.
  5. Ik vind het heerlijk om me met nieuwe dingen bezig te houden, op allerlei levensgebieden.
  6. Ik leer telkens weer nieuwe dingen.
  7. Bij veranderingen pas ik me snel aan.
  8.  Ik vind het heerlijk om actief te zijn, nieuwe dingen te ondernemen.
  9. Ik vind mijn dagelijkse leven inspirerend.
  10.  Ik vermijd stressvolle situaties door los te laten.
  11. Mijn stemming is over het algemeen goed.

Je vermoedt vast al dat het eerste rijtje vooral een beroep doet op het ‘baseline brein’ en het tweede rijtje op je ‘superbrein’. Het tweede rijtje, zo betogen zij (Chopra en Tanzi), zal je hogere intelligentie meer activeren en dus ook je intuïtief vermogen doen toenemen. Je gewoontepatronen bepalen voor een groot deel hoe je je brein gebruikt en onderhoud. Bewust leven en bewust keuzes maken om jezelf te blijven prikkelen, stimuleren en gezond en vitaal te houden is van invloed op je denkvermogen en van invloed op de mate waarin het intuïtieve vermogen in jou de kans krijgt. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat de stress waar we dagelijks mee te maken krijgen de prefrontale cortex afsluit. Dit is het deel van de hersenen waar de besluitvorming, het herstellen van fouten en het inschatten van situaties plaatsvindt. Primitieve impulsen nemen het over.

Chopra en Tanzi betogen dat het helpt om een houding in jezelf te cultiveren waarin je geen voeding geeft aan conflicten en juist voorrang geeft aan compassie en mededogen. Dat je steeds vaker de voorkeur geeft aan empathie boven beschuldiging en spot. Dat je niet toegeeft aan zelfgenoegzaamheid en vrijgevig bent. Dat je wil bijdragen aan iets groters dan jezelf, voorbij het eigenbelang kunt denken en handelen. Dat je je niet alleen op materiele zaken richt maar ook op innerlijke voldoening en betekenis.

Het laat zich raden welke toestanden in jezelf juist niet bevorderlijk zijn voor je intuïtief vermogen. Grote begrenzers zijn: boosheid, angst, verkramping, koppigheid, driftbuien, isolement, klaagzangen, cynisme, vijandigheid, egoïsme, vecht-vluchtreacties. Vanuit deze toestanden ben je eerder overgeleverd aan meer primitieve reactiepatronen. Dit is vergelijkbaar met het werk van Otto Scharmer en de U-turn.

uturn

De gewenste kwaliteiten om vanuit een diepere bron te handelen worden hier samengevat met een open geest, een open hart en een open vrije wil. Dit tegenover oordelen, cynisme en angst.

Als je de moed hebt stil te staan en te kijken wordt het je waarschijnlijk snel duidelijk welke gewoonten helpen en welke in de weg zitten.

Nieuwe antwoorden op complexe vragen en dilemma’s vinden hun oorsprong in intuïtie.

intuitie

E-mental Health

Logo e-healthweek2017-RGB

In de praktijk komt het steeds vaker voor dat naast de persoonlijke afspraken in de praktijk, de cliënt ook thuis aan opdrachten werkt. Dit doen we door middel van zogenaamde E-mental health modules, vanuit de praktijk en in samenwerking met GGZ Oost-Brabant.

Speciaal voor nieuwe cliënten bieden wij de e-mental health module deze week geheel kosteloos aan.

Lees verder in ons persbericht.

 

Check je dialoog

Check je dialoog

Woensdag 16 november

Vandaag staat de “Week van de werkstress” in het teken van “Check je dialoog”.

Cousel

Niet lekker in je vel? Opgepast! (Werk)stress is niet altijd zichtbaar. Sterker nog het zijn vaak onbewuste processen. Periodes waarin jij juist een tandje bijzet, te maken hebt met deadlines, een re-organisatie of ontevredenheid. Waarin je vergeet (of niet durft) aan te geven wat je inzichten of je grenzen zijn. De opeenstapeling van omstandigheden en/of ervaringen kunnen ervoor zorgen dat je van (werk)stress ziek wordt.

Dit willen wij natuurlijk voorkomen. Wij hebben daarom verschillende programma’s gemaakt die (werk)stress preventief verminderen. De eerste stap daarin is het vragen om hulp, het gesprek aan gaan met iemand die je vertrouwd. Neem vandaag die kans en kom langs op het spreekuur. Wij zitten van 10.00 tot 12.00 of van 18.30 tot 20.00 uur klaar om samen met jou het gesprek aan te gaan. Dit consult doen wij geheel kosteloos! Wel even telefonisch aanmelden welke tijden nog beschikbaar voor je zijn.

Ben je niet in de gelegenheid om vandaag een afspraak te maken? Niet getreurd! Wij zijn elke eerste dinsdag van de maand van 09.45 uur- 10.45 uur aanwezig bij het gratis inloopspreekuur bij Gezondheidscentrum de Sprank in de Mortel. Zie hier voor meer informatie.

Als het praten ophoudt, kan het gesprek beginnen.

Bel voor een afspraak naar 06-10633487

 

 

Check je gezondheid

Check je gezondheid

Dinsdag 15 november

Hoe vitaal ben jij? Vandaag staat in het teken van check je gezondheid. Check je beweging en je voeding. Wist jij dat door juiste voeding en door sporten je stresshormonen verminderen? Het houdt je brein fit!

2af56fa0-5c66-4363-a33d-6636c292e7c1-large

Dus kom in beweging en blijf gezond.

Speciaal voor de “Week van de werkstress” organiseren wij vandaag een gratis wandel activiteit. Maak nu kennis met wandelcoaching en laat je verleiden door de prachtige omgeving en de rust die het met zich meebrengt. Geef je snel op want vol is vol!

Beschikbare tijden:

  • 10.00 uur
  • 11.30 uur
  • 13.00 uur

Vertrek vanaf Kasteelhoeve 13 in Deurne. Trek stevige schoenen aan. De wandeling duurt ongeveer een uur. Wij lopen niet in een groep maar individueel, dus alleen jij met de coach. Hierdoor is er voldoende aandacht voor jou en jouw hulpvraag (bij slechte weersomstandigheden wordt de afspraak naar een ander toelatend moment verzet).

Als je schoenen afgedragen zijn, is het kracht van het leer in je lichaamsvezels overgegaan.

 

Ga hier terug naar de “Check je werkstress week”?

Check je werkstress

Check je werkstress

Maandag 14 november

Wat is werkstress eigenlijk en wat voor invloed heeft het op jouw functioneren? Hoe kun jij je werk zo organiseren dat werkstress wordt voorkomen? Hoe zit het met de check je werkmail in het weekend? Of het structureel overwerken? Check je werkstress en verhoog je werkplezier!

Wij geven jou alvast wat meer informatie.

  • Wat is werkdruk? Werkdruk is de druk of stress die je ervaart als je je werk niet binnen de gestelde tijd af kunt krijgen of niet meer aan de gestelde eisen kan voldoen, je raakt bijvoorbeeld oververmoeid en merkt dat het je steeds meer moeite kost om bij te tanken. Ook kan je druk ervaren doordat de taken niet meer ingericht zijn zoals je zou willen, bijvoorbeeld doordat je je verveelt of onder je niveau werkt. Werkdruk komt veel voor op de werkvloer. Eén op de drie werknemers heeft te maken met werkdruk.
  • Heb jij vaak te weinig of te veel tijd voor je taken? Is overwerk eerder regel dan uitzondering? Of werk je (ver) boven of onder je niveau? Dan kunnen deze factoren leiden naar een onevenwichtige werkdruk. Dit is niet alleen lastig en vervelend, maar kan op den duur ook zorgen voor gezondheidsklachten.
  • Verschillende omstandigheden. Jouw werk of jouw werksituatie hoeft niet altijd de directe oorzaak te zijn voor een onevenwichtige werkdruk. Zo kunnen ook aspecten in je persoonlijke en privésituatie een rol spelen: Kun jij moeilijk nee zeggen? Ben jij perfectionistisch? Of heb je problemen in je thuissituatie? Houden deze situaties voor een langere tijd aan of zijn ze ineens heel hevig? Dan kan dit gaan leiden tot werkstress.
  • Wat doen aan het verminderen van werkstress? Een Mindful@Work programma kan uitkomst bieden bij het verminderen van werkstress. Onderzoek wijst uit dat uitval van werkstress zelfs daalt van 92% naar 27%.
  • Liever zelf aan de slag? Volg dan onderstaande stappen via het onderstaand filmpje, of bestel de PSA-Stresswijzer; stress voorkomen en aanpakken.

    Speciaal voor jou voor een Screening PSA van €95,- voor maar liefst €25,-. Maak een afspraak en ga van werkstress naar werkplezier!

 

Dia1

Dia2Dia3

Dia4Dia5

Dia5Dia6

Dia7Dia8

 

Download de presentatie

 

 

 

 

Check je balans

Check je balans

Donderdag  17 november

Vandaag staat in het teken van “Check je balans”. 

Het einde van de “Check je werkstress” nadert, tijd om de balans op te maken. Je hebt deze week meer kunnen leren over wat werkstress is, hoe je dit kan herkennen en wat er voor nodig is om het te bestrijden. Met Check je balans heb je de mogelijkheid om ook voor de toekomst (werk)stress tegen te gaan. De balans privé maar zeker ook in je werksituatie vinden en vasthouden.

  • Opzoek naar een preventietool? Op de website van Check je balans kan je met een code een preventietool aanvragen.
  • Met korting het 12-weekse programma Mentale veerkracht volgen? Alleen vandaag met 25% korting

Alles nog eens rustig nalezen? De volgende pagina’s kunnen je daarbij helpen.

arboportaalpartnerlogo alles is gezondheidgezond werk is werk zonder stress 1herken de druppelLogo mindful@Worklogo mindful2You

 

Week van de werkstress

Week van de werkstress

Voor jou

Bij ons staat (werk)stress niet één week per jaar centraal, maar wij zijn dagelijks bezig met het doorbreken van het taboe op psychische klachten op de werkvloer. Natuurlijk willen wij tijdens de jaarlijkse “Week van de werkstress” extra aandacht geven aan dit onderwerp. Daarvoor zijn er een aantal speciale aanbiedingen en is er in die week een programma waar iedereen aan deel mag deelnemen. Check het zelf.

De ‘Check je Werkstress week’  week-van-de-werkstress

Van 14 t/m 17 november vindt de derde ‘Check je Werkstress week’ plaats. In deze week word in heel Nederland aandacht besteed aan werkstress. Er zijn elke dag activiteiten en mogelijkheden om het thema in de spotlights te zetten! Lees verder…voor de landelijke activiteiten.

Onze activiteiten en programma:

Tevens hebben wij een veelzijdig aanbod op het gebied van (werk)stress, die tevens een positieve invloed hebben op jouw gezondheid. Zoals een Mindfull@work programma. Mindful@Work is een effectief en preventief middel tegen stress, wat ook nog eens zorg draagt voor het vergroten van het werkplezier! Lees verder op deze pagina. 

Voor bedrijven

Wij als zorgaanbieder in de gemeente Deurne werken mee aan het plan van aanpak van de overheid en gaan de strijd aan tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA) waar werkstress ook onder valt. Co-counsel is supporter van het Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid op het werk, en is een campagne gestart om de strijd aan te gaan tegen Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) om daarmee een gezonde werkplek te creëren.

campagne co-counsel

Deze campagne sluit aan bij het programma van de landelijke campagne “Herken de druppel, check je werkstress”, bij het Nationaal Programma Preventie en de Europese campagne “Gezond werk is werk zonder stress” die loopt van april 2014 tot april 2018.

Wat is ons doel:

Wij willen de gezondheid van bedrijven, organisaties en instellingen optimaliseren. Samen met jou willen wij jouw bedrijf en jouw medewerkers zo gezond mogelijk maken. Co-counsel gelooft dat het delen van kennis hierin de eerste stap is. Met deze campagne proberen wij je bewust te maken van de eigen verantwoordelijkheden om PSA te bestrijden en daarmee het ziekteverzuim terug te dringen.

Wij zijn gespecialiseerd in stress gerelateerde klachten die voortkomen uit PSA en proberen met onze kennis bedrijven, organisaties en instellingen te begeleiden en ondersteunen bij de strijd tegen PSA. Wij hebben regionaal onderzoek gedaan naar PSA die terug te vinden is in onze PSA Informatiegids.

Om de problematiek bij jouw bedrijf in kaart te brengen en te bestrijden zijn er verschillende gevalideerde instrumenten ontwikkeld.

Wat we voor jou EN jouw personeel hebben ontwikkeld

Wat is belangrijk voor jouw organisatie?

De arbeidsinspectie gaat als eerste in de sectoren zorg en onderwijs controleren in hoeverre de diverse aspecten van werkstress adequaat zijn meegenomen en gemeten in uw Medewerker Tevredenheidsonderzoek (MTO) en Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Daarnaast kijkt de inspectie of jouw organisatie voldoende beleid heeft ontwikkeld op het gebied van werkstress.

Dit betekent dat jij en jouw medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor de aanpak van PSA op de werkvloer.

Download 99 tips: werkstress_99oplossingen

Columns van werkdruk naar duurzaam inzetbaar:

partnerlogo alles is gezondheidgezond werk is werk zonder stresseulogo een gezonde werkpleklogo_planetree