Zelfvertrouwen

Zeg jij weleens nee?

Zelfvertrouwen is, zoals het woord al zegt, het vertrouwen dat je in jezelf hebt. Het is een

Gedachtenrealistische kijk op je eigen kunnen; het vertrouwen dat je zelf taken en hindernissen aankunt.

Zelfvertrouwen ontwikkelt zich in de kinderjaren. Naast iemands persoonlijkheid is de sociale omgeving erg belangrijk bij de ontwikkeling van zelfvertrouwen. Wanneer iemand bijvoorbeeld erg beschermd opgevoed is, kan het zijn dat het zelfvertrouwen zich niet genoeg ontwikkelt. Ook wanneer iemand veel kritiek gekregen heeft op het gedrag of prestaties, of wanneer iemand gepest is, kan het zelfvertrouwen afnemen of zich niet genoeg ontwikkelen.

5 tips voor meer zelfvertrouwen:

Wanneer je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt, kan je dit niet zomaar in een uurtje veranderen. Je moet actief aan de slag. Met de onderstaande tips kun je de komende tijd concrete stappen zetten om je zelfvertrouwen te vergroten.

1. Wees je bewust van jouw gedachten. De reden van je onzekerheid in een situatie is dat je er bepaalde gedachten op nahoudt. Wat jouw gedachte is bij een situatie, maakt hoe jij je voelt. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn en deze gedachten te leren herkennen, zodat je ze kunt veranderen. Dus oefen daarmee. Bedenk de komende tijd iedere dag een situatie waarin jouw zelfvertrouwen je in de steek liet:

1. Wat was de situatie, wat gebeurde er? (Gebeurtenis)
2. Wat deed je? (Gedrag)
3. Wat voelde je toen? (Gevoel)
4. Wat dacht je? (Gedachten)

2. Heb ‘helpende’ gedachten. Wanneer je gebrek hebt aan zelfvertrouwen, zal je waarschijnlijk vaak niet-helpende gedachten hebben. ‘Ik kan het niet’ of ‘Iedereen vindt het stom als ik wat zeg’ zijn voorbeelden van gedachten die je kunt hebben.Deze gedachten zijn niet realistisch. Het is belangrijk om deze gedachten te leren ombuigen om weer een waarheidsgetrouw beeld van de werkelijkheid te krijgen en je zelfvertrouwen te ontwikkelen. Kortom, oefen om van deze niet-helpende gedachten helpende gedachten te maken. Een helpende gedachte is positief en realistisch.

3. Ga uitdagingen niet uit de weg. Wanneer je denk dat je iets niet kunt, doe het dan toch. Heb een positieve verwachting van jezelf en stel een realistisch doel. Begin niet te moeilijk en zorg dat wat je gaat doen haalbaar is, zodat je dit met een succes kunt afsluiten. Hierdoor ervaar je dat je iets heus wel kunt en weet je dat je het een volgende keer weer kunt. Wanneer je dit steeds vaker zult ervaren, zal je zelfvertrouwen groeien.

4. Weet wat je kwaliteiten zijn. Misschien heb je het idee dat je weinig zelf kunt of weinig zelf bereikt. Dit is niet zo, iedereen heeft zijn of haar kwaliteiten. Maak voor jezelf inzichtelijk wat jouw kwaliteiten en successen zijn. Doe dit door op te schrijven wat je goed kunt en welke doelen je al  hebt bereikt. Ook al heb je in het begin misschien het gevoel dat het maar kleine dingen zijn. Schrijf het ook op wanneer je een complimentje van iemand krijgt.

5. Leer jezelf te accepteren zoals je bent. Ga uit van je eigen kracht. Iedereen is anders en dat is maar goed ook. Er zullen altijd mensen zijn die veel voelen voor jouw ideeën of mensen die minder met je ideeën hebben. En dat is prima. Wees je daarvan bewust. Vind je het lastig om jezelf te accepteren en wil je hieraan werken?

Neem dan contact op voor een assertiviteitstraining.

Uw naam (verplicht)

Uw email adres (verplicht)

Onderwerp

Bericht